اجرای بررسی کشوری حذف اختلالات ناشی از کمبود ید
بررسی کشوری حذف اختلالات ناشی از کمبود ید در دی ماه سال جاری توسط گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه برنامه ریزی و اجرایی شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان سمنان، بررسی کشوری حذف اختلالات ناشی از کمبود ید با برنامه ریزی توسط گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی همزمان با سایر دانشگاه ها اجرا گردید.
نظر به اهمیت شاخص کاهش گواتر در کشور که ناشی از مداخلاتی نظیر آموزش و فرهنگ سازی و غنی سازی نمک با ید حاصل گردیده است؛ دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت متبوع با همکاری انستیتو غدد و علوم متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این بررسی را برنامه ریزی و جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ نموده است.
در این بررسی تعداد 180 دانش آموز مقطع تحصیلی ابتدایی، و 15 مادر باردار تحت پوشش این بررسی قرار گرفتند و با جمع آوری نمونه ادرار جهت بررسی کفایت ید بدن، نمونه نمک مصرفی خانوار جهت سنجش میزان ید نمک، و هم چنین تکمیل پرسشنامه، وضعیت جامعه هدف از حیث اختلالات ناشی از کمبود ید بررسی می گردد. هم چنین نمونه نمک از کلیه کارخانجات تولید نمک یددار تصفیه شده اخذ شد. نمونه های اخذ شده اعم از نمونه نمک و نمونه ادرار جهت انجام آزمایشات به انستیتو غدد و علوم متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال گردید. نتایج این بررسی بیانگر وضعیت مناطق تحت پوشش دانشگاه از حیث شیوع گواتر و سایر اختلالات ناشی از کمبود ید خواهد بود.