بررسی وضعیت بیماریهای زئونوز در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و تأکید بر تقویت اقدامات پیشگیرانه و همکاری بینبخشی
در راستای حفاظت از سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر، کمیته تخصصی بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان (زئونوز) با حضور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تشکیل شد. این کمیته با هدف همافزایی میان اعضای کمیته، مجموعهای از مصوبات راهبردی را جهت پیشگیری، کنترل و مراقبت بیماریهای زئونوز تصویب کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در ابتدای این جلسه، دکتر محمدناصر رهبر، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، با بررسی دقیق شاخصهای بیماریهای زئونوز، از تغییرات آماری برخی بیماریهای زئونوز در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ خبر داد.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی موارد ابتلا به «تب مالت» و رشد حدود ۱۰ درصدی موارد «حیوانگزیدگی» در سطح دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: بر اساس دادههای ارائهشده، شهرستان مهدیشهر با افزایش چشمگیر ۲۱۰ درصدی موارد تب مالت، بیشترین سهم را در این افزایش به خود اختصاص داده است. پس از آن، شهرستانهای گرمسار و آرادان بهترتیب با افزایش ۵۰ و ۲۰ درصدی در رتبههای بعدی قرار دارند.
دکتر رهبر همچنین با اشاره به شاخص بروز بیماری افزود: شهرستان آرادان با توجه به جمعیت، بالاترین میزان بروز تب مالت را در سطح تحت پوشش دانشگاه داراست و پس از آن، شهرستان گرمسار در رتبه بعدی قرار دارد.وی در ادامه، با اشاره به موفقیتهای حاصلشده در کاهش میزان بروز بیماری «سالک» در شهرستان دامغان، بر ضرورت تداوم این روند از طریق ابلاغ دقیق شرح وظایف و ارائه گزارشهای منظم ماهانه تأکید کرد. وی ابراز امیدواری کرد با تشدید مراقبتهای بهداشتی، اجرای دقیق برنامههای کنترلی و آموزش مستمر جامعه، گامهای مؤثری در حفظ وضعیت موجود و پیشگیری از بازگشت این بیماری برداشته شود.در ادامه، دکتر حسن هاشمزاده، رئیس اداره بهداشت، مدیریت و پیشگیری از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان سمنان، با اعلام فعال بودن طرح سراسری پنجساله واکسیناسیون «بروسلوز» از ابتدای سال جاری، بر ضرورت اولویتبندی مناطق پرخطر برای تشدید واکسیناسیون دامها تأکید کرد. وی همکاری نزدیک واحدهای بهداشتی دانشگاه را عاملی مؤثر در موفقیت و اجرای هرچه بهتر این طرح دانست.
در پایان نشست، دکتر سید سعید کسائیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، ضمن جمع بندی جلسه و ارائه رهنمودهای لازم ، از حمایتهای دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و همچنین دفاتر امور شهری و روستایی و شوراهای استانداری در پشتیبانی از برنامههای بهداشتی قدردانی کرد.وی با تأکید بر رویکرد راهبردی «سلامت واحد» (One Health) و اهمیت همکاریهای بینبخشی، خاطرنشان کرد: تداوم گزارشدهی دقیق موارد بیماری و تقویت همکاریهای بینبخشی از طریق فعالسازی و برگزاری منظم جلسات کمیتههای زئونوز در تمامی شهرستانهای تابعه، کلید اصلی موفقیت برنامههای پیشگیری و کنترل بیماریهای زئونوز در سطح استان سمنان خواهد بود